I dag er der større fokus på inbound marketing frem for at have en outbound marketing-strategi. Og med god grund. Ved at fokusere på en indbound-strategi holder du dig modtagerorienteret og sørger for at kunderne kommer til dig. På denne måde undgår du unødigt at skulle ringe kunder op og forsøge at sælge dem noget, de i virkeligheden ikke har brug for. Med afsæt i en potentiel kundes købsproces er metoden inden for inbound marketing bygget op over 4 faser.

  1. Tiltræk besøgende

I den første fase skal du gøre potentielle kunder opmærksomme på, at din virksomhed eksisterer og har services til rådighed, som kunden har brug for. Du skal vide, hvem din præcise målgruppe er, så du kan tiltrække dem med målrettet indhold, der er med til at løse deres problemer, inspirere eller uddanne dem.

  1. Konverter dine besøgende til leads

I anden fase skal du få dine besøgende konverteret til leads. Dette gør du ved at skabe relevant kvalitetsindhold, som passer til din målgruppes behov. Det kan være indhold i form af e-bøger, white papers, webinarer osv., der kan hjælpe dem, så de får lyst til at afgive deres kontaktoplysninger. De besøgende betaler altså med deres kontaktoplysninger for at få adgang til din virksomheds materiale. Herefter kan du gemme oplysningerne og registrere en potentiel kunde som et lead i et CRM-system.

  1. Varme leads bliver til kunder

I tredje fase skal registrerede leads blive til reelle kunder hos jer. Ved løbende at sende målrettet kommunikation med relevant indhold til jeres leads, kan du indsamle oplysninger om dem. Der findes forskellige værktøjer til at følge en potentiel kundes interaktion med det indhold, du sender ud til dem. På baggrund af dette gives der en score til et lead, som fortæller dig, hvornår leadet er klar til et salg. Det er her du skal slå til og forsøge at lave en aftale med kunden.

  1. Skab glæde og tilfredshed

Fjerde fase handler om at blive ved med at have glade og tilfredse kunder, så de fastholdes og bliver hos jer i lang tid. God kundepleje skal i sidste ende være med til at sikre jeres kunders loyalitet over for jer, så de ender med at blive ambassadører og dermed hjælper jer med at tiltrække nye, potentielle kunder.